Pakaian, aurat dan maruah..

’cuba enti tengok pakaian cikgu tu, ALLAHURRABI, ana rasa lebih layak pakai dalam bilik je’.

pendapat sahabat saya yang pertama saya kira amat sesuai memandangkan yang memakai pakaian itu ibarat memakai pakaian tidur di dalam rumah sahaja.

’syurga, neraka, dosa, pahala, bukak, tutup… hmm…… ana yang melihat pun malu dengan mereka, ana tak tahular kalau lelaki ajnabi yang tengok’.

Pendapat kedua yang saya kira sesuai diberikan kepada mereka yang amat gemar berkebaya ketat dan berkain belah. Kalah pelajar-pelajar non-muslim lagaknya, Cuma masih mengenakan selendang ala-ala mat datin. Tutup sekadarnya.

Pandangan dan situasi yang sinonim dalam masyarakat di kampus saya, keluaran guru-guru pada masa akan datang. Saya sendiri hairan melihat fesyen pakaian keluaran alaf baru ini yang berlumba-lumba menampakkan susuk badan dan memaparkan aksi tidak cukup kain. Andai mereka tahu bahawasanya dengan menutup aurat itu menutup cacat mereka, maka saya yakin, tidak akan timbul fenomena yang menyerabutkan pandangan mata saya di kampus khususnya dan di luar amnya.

Puas sudah kempen menutup aurat dijalankan, tegur secara verbal dan sebagainya namun gejala ini semakin galak berkembang biarpun telah dijelaskan kod-kod etika pemakaian sewajarnya. Buntu..

Berhubung dengan aurat dan pemakaian dalam islam, surah an-nur ayat 31 telah jelas menjelaskan kepada kita, bagaimana aurat wanita Islam berdepan dengan lelaki bukan muhrim adalah seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.

Apabila bercerita mengenai bab pemakaian, maka saya bawa satu kisah Imam Hassan Al-Banna, mengenai cerita pemakaian beliau di sekolah.

Imam Hassan Al-Banna

Saya masih ingat, satu hari saya pergi berjumpa pengetua kerana hendak
memberi senarai nama-nama penuntut yang tidak hadir ke kuliah. Saya bertugas
dalam kelas itu. Saya dapati Pengarah Pelajaran, iaitu Syed Raghib berada di pejabat
Pengetua. Syed Raghib merenung pakaian saya. Ketika itu saya sedang memakai baju
tup (baju labuh) dan kepala saya berserban. Kasut yang saya pakai ialah jenis sepatu
yang dipakai oleh orang yang menunaikan fardhu Haji. Pengarah tersebut menyoal
saya, ‘Mengapa awak memakai pakaian yang begini?’ Saya menjawab, ‘Kerana
pakaian ini menepati sunnah.’ Dia bertanya lagi, ‘Adakah awak telah mengamalkan
sunnah-sunnah yang lain dan hanya sunnah ini saja yang tetap dilakukan?’ Saya
membalas, Tidak, sunnah-sunnah lain saya masih tidak amalkan kerana saya sangat
cetek dalam perkara ini. Namun begitu, ini adalah usaha saya untuk mengikuti
sunnah.’ Pengarah Pelajaran itu pun berkata, ‘Awak telah melanggar peraturan tata
tertib Maktab dengan berpakaian begitu.’ Saya pun menyoal kembali, ‘Bagaimana
tuan boleh menuduh saya melanggar peraturan tatatertib? Tatatertib Maktab
menghendaki saya hadir ke kelas tepat pada waktunya. Dari segi ini, saya tidak pernah
ponteng pun. Tatatertib mewajibkan para penuntut berakhlaq baik. Di segi ini pun
semua guru berpuas hati dengan saya, Insya Allah. Sementara dalam kemajuan
pelajaran dan kerajinan saya selalu mendapat nombor satu dalam kelas. Kalau begitu,
bagaimanakah saya boleh dituduh melanggar peraturan tatatertib Maktab?’ Pengarah
itu pun berkata, ‘Jika awak bertegas hendak memakai pakaian itu apabila awak
menamatkan pengajian di Maktab ini, maka Jabatan Pelajaran tidak akan melantik
awak sebagai guru atas alasan awak berpakaian tidak senonoh di hadapan para
penuntut.’ Saya menjawab, ‘Walaubagaimanapun, masa itu belum tiba lagi. Apabila
ia tiba, Jabatan Pelajaran bebas mengambil tindakannya dan saya juga bebas membuat
keputusan saya. Rezeki saya tidak berada di tangan Pengarah Pelajaran atau pun di
tangan Kementerian Pelajaran.’ Pengarah Pelajaran senyap tidak menjawab. Pengetua Maktab pun mencelah dan memperkenalkan saya kepada Pengarah tersebut.
Kemudian dia menyuruh saya kembali ke kelas. Peristiwa itu pun berakhir dengan
baik.

Tuntasnya, pemakaian kita mencerminkan interprestasi iman kita. Andai kata kita hanya islam daripada nama sahaja, maka tidak hairan demam membuka aurat ini semakin subur di kalangan masyarakat pada hari ini. Saya tanya pada diri, adakah kita tidak bangga dengan menutup aurat? Adakah kita tidak rasa selamat dengan menjalankan syariat?

Ya ALLAH, tetapkan hati ini untuk menjalankan perintahMU.

One thought on “Pakaian, aurat dan maruah..

  1. assalamualaikum wbt

    sy harap saya dan sahabat-sahabat dapat ambil ‘ibrah’ daripada kisah hassan al banna di atas…saya agak terkesan dengan cerita ini..mungkin kadang2 kita mudah terpengaruh dengan persekitaran dalam berpakaian…mungkin juga terlebih memikirkan pandangan manusia berbanding keredhaan Allah.Betullah kata saudari penulis,pemakaian kita mencerminkan interprestasi iman kita.Semoga Allah kurniakan kita iman dan keyakinan yang benar2 mantap.InsyaAllah

Leave a comment