Saya guru baru!

Bismillahirrahmanirrahim

ALHAMDULILLAH

‘kita perkenalkan guru baru sekolah kita, cikgu nur aqilah hanis mohd yusoff, minta cikgu perkenalkan diri sikit pada guru-guru lain’, panggilan PK 1 sedikit sebanyak menimbulkan gusar di hati saya. Mata-mata semua tertumpu pada saya. Tidak tahu dari mana harus dimulakan. Inilah dia alam pekerjaan yang sebenar.

Mesyuarat pertama guru di sekolah saya bermula pada akhir tahun 2010.

Kira-kira setahun sudah berlalu.

Pejam celik pejam celik, sedikit masa lagi sesi persekolahan baru akan bermula.

Mesyuarat pertama untuk tahun 2011 telah selamat dilaksanakan semalam. Saya sudah faham rentaknya, buku manual tugasan 2012 dibaca dan dicerna baik oleh saya. Panjang mesyuaratnya sehingga saya terpaksa korbankan kelas master saya pada petangnya. Komitmen kerja dan cita-cita benar-benar mendesak.

Banyak sekali amanat-amanat yang dititipkan. Bermula sebagai ‘norvice teacher’ atau istilah lainnya sebagai guru baru sebenarnya benar-benar mencabar. Sehingga kini saya masih dalam proses ‘adjustment’ dengan suasana yang ada. Taklimat berkenaan dengan SBPA dan juga sesi tandatangan kontrak waktu untuk pencen merupakan agenda utama. Saya penjawat awam, perjalanan saya dalam profesion ini masih lagi panjang.

Setahun pertama saya rasa serik untuk jadi guru. Lucu juga bila refleksi dibuat semula. Sehingga bila dilihat semula tahun 2011 saya jarang keluarkan entry-entry, memang berat penangannya jadi guru baru!

Bagaimana saya bisa mengendalikan 45 orang pelajar berbangsa cina di kuala lumpur sepanjang tahun menjadi guru kelas mereka, berurusan secara professional bila terlibat soal ibu bapa yang cukup-cukup menguji kematangan dan kebijaksanaan saya. Belum lagi kes-kes disiplin yang menggugat kesabaran dan hingga kini masih saya simpan kemas. Communication skill saya digilap dengan baik biarpun saya bukan lagi pendebat university atau ahli mpp. Saya belajar secara percuma hanya sebagai guru baru.

Saya tidak sempat tulis semua.

Belum cerita bagaimana cabarannya menongkah arus traffic jam seawal pagi jam 6 pagi dan sepetangnya pulang. Sehingga kini saya cukup alert dengan masa! Sedikit lambat, saya akan tersangkut dan terlepas banyak perkara. Itulah hakikat guru. Sedikit sebanyak jalan di kuala lumpur saya tidak memerlukan peta lagi. Tidak boleh dikira berapa kali saya sesat. Lucu! Outstation bukan perkara baru.

Saya boleh tulis buku panduan untuk guru baru pada masa akan datang, untuk dilakarkan.

Masa, tenaga, emosi, wang itulah tuntutan pengorbanannya. Saya kira mana-mana profesion juga ada cabarannya.

Dan, yang paling lucu, berapa banyak saya utarakan hasrat saya pada rakan untuk berhenti kerja dek kerana kadang-kadang tidak tahan. Aduhai,Nampak sangat saya guru baru!

Saya masih lupa…

Dalam banyak hal yang berlaku, Allah masih sayangkan saya. Dikurniakan saya peluang untuk menjejakkan kaki ke tanah suci bumi mecca dengan duit gaji saya sebagai guru tahun ini. Menatap kaabah, mengucup hajaratulaswad, tiada tolak gantinya.

Dengan banyak hal yang berlaku, saya masih berpeluang membiayai sendiri pengajian saya di peringkat master biarpun dengan simpanan saya yang tidak seberapa, saya masih diberi peluang untuk merasai nikmat belajar dan belajar.

Dengan segala hal yang berlaku, saya sedikit mampu membelikan hadiah untuk ayahanda bonda, ahli keluarga melihat mereka gembira dengan keringat saya.

Dalam segenap hal yang berlaku, saya  masih ditemani dengan keluarga sendiri dan sahabat-sahabat yang membantu biarpun mengembara di kota besar metropolitan kuala lumpur.

Dengan segala hal yang berlaku, betapa besarnya setiap detik allah kurniakan saya untuk ditarbiyah sebagai guru baru.

Jika ditambah dan ditolak, banyaknya nikmat ALLAH kurnia kepada saya sebagai guru baru! Perlu rasa syukur menjadi guru baru.

Cukuplah untuk saya mengeluh!

Buku manual pengurusan saya tatap semula, merangka beberapa perkara penting untuk diberi perhatian. Saya belajar dari kesilapan lalu.

biarlah catatan lama terus berlalu, moga-moga saya terus cemerlang sebagai guru baru . ameen ya rabb.

Teman-teman doakan saya.

3 thoughts on “Saya guru baru!

Leave a comment