Ajaib bila..

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdullilah

Tekun saya ‘menelaah’ semula tulisan-tulisan saya yang lama. Sedikit sebanyak menjadi refleksi saya. Saya cuba mengingat kembali keadaannya ketika saya menulis entry-entry yang lalu.

Begitu banyak potret kehidupan yang saya telah lakarkan. Ajaib sungguh! Saya sendiri tidak pasti bagaimana saya bisa menggerakkan jari-jemari menaip setiap entry yang dihasilkan.

Seboleh-bolehnya saya sering berusaha mengekalkan originality di dalamnya.  Memori saya kembali bekerja mengingatkan setiap perkara yang saya terjemahkan dalam bentuk tulisan. Ya, hakikatnya saya hanya penulis biasa. Baru kini saya rasa keajaibannya dengan menulis.

Ajaibnya, sebelum ini saya tidak pernah menjangkakan blog guruohguru ini menjangkau usia 4 tahun ingin menganjak ke usia 5 tahun. Jika saya punya anak sekarang, mungkin di usia 5 tahun ini anak itu sudah mula membaca tulisan umminya ini.

Peristiwa yang luar biasa terjadi di luar kebiasaan, kita mengatakan perkara itu ajaib dan tidak dapat menduga kedatangannya. Apabila dan di mana, semuanya bergantung kepada yang memiliki keajaiban itu.

Kini perlahan demi perlahan saya sedari, setiap hari kehidupan kita sebenarnya adalah suatu keajaiban. Bermula apabila semuanya masih berada dalam perancangan ALLAH sehinggga kita berada di muka bumi akhirnya kita lahir sebagai bayi. Ajaib!

Tangisan pertama yang keluar dari bibir kita bagi pertama kalinya kita menjejakkan kaki ke bumiNYA adalah keajaiban. Sayalah dahulu bayi yang menangis itu. dan sehingga kini masih lagi terus menangis mengenang dosa. Juga ajaib!

Seiring berjalannya waktu, kita menjadi dewasa, mengalami pelbagai perkara dalam hidup kita, suka, duka, tangis, tawa, kegagalan, kejayaan, menjalin kasih dalam perkahwinan kemudian menghasilkan keturunan.  Semua itu adalah rangkaian keajaiban yang ALLAH tunjukkan dalam kehidupan kita. Subhanallah- ajaib!

Namun hari ini, kita harus belajar supaya tidak terlalu berharap bagi mendapat keajaiban yang bukan milik kita kerana ALLAH menyediakan keajaiban yang berbeza-beza bagi setiap sesiapa, iaitu kepada orang yang berharap dan bergantung kepadanya.

Kita sendiri adalah keAJAIBAN. Kita memilik ALLAH, sumber ksegala keajaiban yang selalu memberi perkara ajaib kepada kita.

Subnallah wal hamdulillah.

Tiba-tiba saya rasa tinggi sungguh falsafah keajaiban saya.

Dan saya sendiri rasa AJAIB bagaimana saya boleh menulis sehingga kini. sungguh ajaib!

 

 

One thought on “Ajaib bila..

Leave a comment