Catatan Rindu : Madinah Bumi Anbiya (1)

Bismillahirrahmanirrahim

‘Jemaah-jemaah as-solihin, lagi satu jam kita akan berlepas dari sini (Dubai) ke madinah, insya-allah kita solat zohor dahulu’, pengumuman oleh Akhi Mohsin telah dibuat.

Ziarah bumi tuhan Dubai dan Sri Lanka, bumi tuhan bumi indah. Bermalam, menikmati setiap waktu. Syukur saya punya peluang ini.

Berkali-kali saya melihat jam. Memastikan benar-benar mengikut jadual penerbangan.

Saya sudah punya satu rasa. Ya Rasullah, aku semakin hampir denganmu. Sungguh-sungguh rindu itu menggamit, selaku umat.

Kurang daripada 40 minit sebelum mendarat, kapal terbang sedikit terjejas berikutan angin kuat, daripada atas sudah saya nampak bentuk struktur bumi madinah. Subhanallah. Inilah bumi an-biya’, Selawat dan istighfar meniti di bibir para jemaah, mohon semoga dipermudahkan. Ada jemaah yang sudah muntah-muntah tidak tahan dengan gegaran.

Alhamdulillah, tepat 31 Mei 2011, kembara saya di tanah haram Madinah, bumi an-biya’ bermula. Angin panas mula terasa, suhu sekitar 40-41 celcius. Inilah dia bumi anbiya. Udaranya dapat saya hidu, allahurrabi. Ya Rasullah, aku rindu denganmu.

Pemeriksaan kastam di madinah yang sedikit ketat sememangnya harus dipatuhi. Setiap jemaah diperiksa dengan kehadiran mahram. Ustaz Yusof, jemaah dari kedah menjadi mahram kami. Biarpun saya hanya menumpang mahram, terasa punya ayah baru yang bertindak memastikan kami semua selamat.

Kelana saya kali ini bersama guru pembimbing saya semasa di zaman praktikal (Kak Haida). Siapa sangka, ukhwah kami membawa kami terbang bersama ke tempat paling mulia.

Menitis air mata bila mengenangkan saat-saat ketika susah senang di praktikal. Dengan kak haida juga saya selalu berkongsi rasa dan sebagainya. Indah pertemuan kami, sampai kini kami dipertemukan bagi meneruskan pengajian di tempat yang sama. Dia tetap guru pembimbing saya. Bukan sahaja seorang guru, sahabat, kakak dan teman yang baik. Moga-moga allah pelihara hubungan kami. Ameen ya rabb.

Diperkenalkan dengan mutawif sesama rumpun, Indonesia, Akhi Ahyar, bas dinaiki membawa kami terus ke hotel.

Pemandangannya saya nikmati. Selawat dan salam untuk baginda rasullah.

‘Di sebelah kanan para jemaah, inilah Masjid Nabawi, subhanallah, pahala menunaikan solat di dalamnya bukan senang untuk kita dapat di masjid-masjid malaysia’ setiap bait penerangannya saya hadam dan cerna.

Kedudukan hotel saya hanya lima minit daripada masjid, syukur, pertama kali bersolat asar di masjid Nabawi. Melihat lautan manusia, masjid ini benar-benar hidup dan tidak sunyi, allahurrabi.

Usai solat asar, terasa tidak mahu pulang terus ke hotel.

‘Dik, mari kita bagi salam pada rasullah, akak cuba tunjukkan tempatnya’, seorang jemaah mengajak saya dan kak haida.

‘Inilah tempatnya, adik nampak kubah hijau ini, di sinilah makam rasullah’

Hati saya sayu, hanya dibiar sahaja air mata mengalir laju.  Ya rasullah, aku sudah tiba ya rasullah. Aku ini umatmu. Syafaatkan daku. Bacaan doa dan al-fatihah mengiringi. Sirah-sirah perjuangan baginda mula menggamit rasa rindu. Biarpun tidak pernah berjumpa. Tidak dapat saya gambarkan dalam bait kata ataupun frasa tulisan

Bersambung…

Malam pertama di Raudhah.

Moga-moga allah redha dengan setiap catatan pengalaman saya di bumi madinah dan mekah sebagai perkongsian dengan para pembaca. Marilah sama-sama kita berselawat ke atas  junjungan mulia nabi kita nabi Muhammad S.A.W.

2 thoughts on “Catatan Rindu : Madinah Bumi Anbiya (1)

Leave a Reply

