Panas peringatan

Bismillahirrahmanirrahim

‘the weather is really hot, if i have the thermometer now, i want to measure the temperature’

Keluh rakan sekerja saya yang merupakan guru physic.

‘ me too, if i have the aircond, i’ll make sure it will always on for 24 hours’


Perbualan kami sememangnya terganggu dek kerana terasa ‘ bahang dunia’.

Melihat pelajar-pelajar meneruskan aktiviti ko-kurikulum yang sememangnya wajib setiap minggu tanpa kompromi, tangan kami tidak berhenti ‘bekerja’, ‘mengibas’ menghilangkan sedikit rasa panas.

Risau dengan keadaan semasa cuaca yang kadangkala panas melampau dan hujan kilat yang seringkali menjengah.

Akhirnya, saya sendiri yang tidak sihat. Sakit tekak, panas hujan, batuk, dan pengajaran saya sememangnya terpaksa ditangguhkan kerana saya diberi cuti oleh doktor.

Dunia semakin tua, saya juga semakin ‘terkena’ kesan pemanasan global yang berlaku.

Hangat juga dengan isu-isu polimik politik semasa, senaman poco-poco yang diharamkan dan juga keadaan sosial yang meruncing. Tandanya apa?

Aduhai diri..

Tidak ada enaknya kehidupan dunia ini kerana intinya berisi ingatan akan usia tua dan mati.

Masa masih ada, moga masih bisa mengambil ibrah dan pengajaran setiap yang berlaku.

Saya sedang bercuti, kesan dari panas peringatan.

Leave a Reply

