Dari Wanita untuk Wanita

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdullilah

Terasa tidak percaya saya belajar untuk menjadi stage manager untuk lakonan pementasan Hari Wanita bagi kerajaan negeri Kelantan. Niat asal untuk membantu sahabat lama saya mencari pelakon bagi mengisi slot perasmian akhirnya membawa saya untuk turut sama terlibat dalam proses latihan dan pementasannya .

Minggu ini jadual saya cukup-cukup padat memandangkan saya sudah mula menceburkan diri dalam bidang seni lakonan, sesuatu yang saya tidak pernah lakukan sebelum ini. Pulang dari sekolah, kelas tambahan, kelas lakonan, hanya peruntukan waktu malam sahaja yang ada untuk membuat revision dan juga istirehat bersama keluarga.

Saya dan lakonan Seingat saya, saya jarang terlibat dengan lakonan pementasan, melainkan kali terakhir ketika di matrikulasi dalam ‘English Drama Festival’, itu juga kerana ianya sudah menjadi salah satu kerja khusus kami ketika itu.

Jujurnya, saya gembira mendapat tunjuk ajar terus daripada guru teater yang berpengalaman. Realitinya bukan senang menjadi pelakon apatah lagi mengendalikan pelakon-pelakon yang rata-rata merupakan bekas pelajar saya di maahad perempuan. Bertindak sebagai stage manager merangkap assistant director kepada guru saya, kadang-kadang saya terbawa-bawa watak mengajar dalam kelas pabila bersama mereka. Ada beberapa elemen penting dalam pementasan pentomen yang perlu ditekankan. Adunan audio dan penghayatan pembaca skrip sebenarnya menjadi nadi kepada keberjayaan sesuatu pementasan. Key untuk setiap gerakan perlu difahami pelakon.

Ekspresi yang dimainkan oleh para pelakon turut sama mengheret audien menghayati maksud yang ingin disampaikan dalam pentomen. Oleh kerana skrip yang bakal dipentaskan adalah berkisar mengenai peranan wanita Kelantan, guru teater saya memberi kebebasan kepada kami untuk menterjemahkan lakonan dengan corak yang tersendiri.

Alhamdullilah, hari ini sudah sampai kepada peringkat akhir, saya sudah mula melihat peningkatan yang ditunjukkan para pelakon.

Moga-moga pementasan kali ini berjalan lancar, saya cuak bila memikirkan audiennya nanti merupakan semua figura hebat wanita-wanita Kelantan.

P/s :Saya ingin menjemput semua wanita untuk bersama-sama menjayakan HARI WANITA yang bakal dilangsungkan pada 25/10/2010, di Balai Islam. Hanya kaum hawa sahaja yang dibenarkan untuk menyertai dan menyaksikan pelbagai persembahan menarik nanti. Saya sendiri sudah mendapat pelepasan khusus dari pihak sekolah, 🙂

3 thoughts on “Dari Wanita untuk Wanita

  1. Gembira melihat pelajar-pelajar saya ‘enjoy’ sepanjang latihan. Pabila ruang yang disediakan hanya untuk semua perempuan, mereka bebas untuk memberikan lakonan yang terbaik.Bakat-bakat terpendam juga dapat dicungkil. Belajar melalui pengalaman, saya dahulu tiada peluang untuk membuat semua ini.

Leave a Reply

