Susunan rentak baru

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdullilah

Saya cuma ingin berkongsi rasa. Baru sedikit reda dengan keadaan’baru’ dalam minggu ini. Sekolah baru, suasana baru, jadual baru, pelajar baru, perasaan saya bercampur baur.

1) Pelajar lelaki vs pelajar perempuan

Pertamanya mungkin saya sudah sedikit kekok apabila mengajar pelajar-pelajar lelaki. Sudah lama bercampur dengan pelajar perempuan, saya rasa canggung bila berselisih, bersoal jawab dengan mereka padahal dahulu pelajar-pelajar saya juga ada yang lelaki. Cuma yang sedikit lain, pelajar-pelajar lelaki saya kali ini semuanya berkopiah putih.

2) Subjek Chemistry dan English

Yang kedua saya masih dalam penyesuaian dengan subjek baru English terutamanya, jika Chemistry saya punya idea untuk content dan juga method yang sesuai untuk mengajar tetapi yang kali ini benar-benar menguji saya untuk menjadi lebih kreatif. Mengajar bahasa kedua berbeda dengan menerangkan konsep dalam science dan math biarpun kedua-duanya saya sampaikan dalam bahasa inggeris. Saya masih perlu ambil masa untuk hadam content subjek English.

Mungkin saya perlukan susunan rentak yang baru di sekolah baru.

Saya kira setiap tempat yang saya pergi ada cabaran yang tersendiri. Namun saya masih optimis, niat saya cuma satu, saya ikhlas ingin mengajar, mendidik mereka, usia serta ilmu pinjaman Allah perlu dimanfaatkan.  Moga-moga saya tidak bertangguh untuk mengisi ruang yang ada.  Masih terlalu awal untuk saya mengalah dengan keadaan.

Teman-teman, doakan saya!

p/s : UPSI, tunggu kedatangan saya beberapa hari lagi. Beberapa hari sebelum ini saya hilang mood untuk berkonvo, moga kehadiran teman-teman mampu mengembalikan semangat yang hilang.Kali ini sayahadir bukan sebagai mahasiswa lagi tapi sudah naik pangkat jadi mahasis-TUA, dari YB dah jadi Yang Bersara.🙂

One thought on “Susunan rentak baru

Leave a Reply

