Saya perlu Facebook?

Bismillahirrahmanirrahim

ALHAMDULLILAH

Saya perlu facebook?

Ramai diantara teman-teman saya sudah berusaha untuk meng’invite’ saya untuk menyertai mereka dalam facebook, cuma saya biarkan sahaja jemputan tersebut tidak bersahut. Penuh sahaja akaun email saya dengan jemputan-jemputan mereka.

Maafkan saya.

Saya masih menilai keperluaannya untuk saya.

Seingat saya, saya cuma ada akaun friendster selama 2 tahun sahaja, selepas itu saya menutup sahaja akaun tersebut.

Lebih senang saya cuma focus pada blog, biarpun ramai teman yang memberi pandangan bahawasanya facebook lebih praktikal berbanding blog.

‘teacher,ada facebook tak? Nanti kami invite, senang kami nak contact teacher ’

Sogokan daripada pelajar-pelajar saya juga kadangkala membuatkan saya hampir terpengaruh.

‘teacher hanis buatlah, nanti kami jadi fans, lepastu setiap status teacher kami akan ‘like’ (panggilan teacher hanis cuma digunakan oleh pelajar-pelajar maahad memandangkan mereka lebih suka nama hanis berbanding aqilah)

Aduhai. Sebenarnya saya tiada idea mengenai isu ‘fans’ dan ‘like’ memandangkan saya tidak menggunakan facebook.

Senyum sahaja saya mendengar cadangan-cadangan mereka dan senarai kebaikan yang dicanangkan apabila saya punya akaun kelak.

‘nantilah, teacher dapat hidayah, kalau teacher buat teacher inform kamu semua, tapi buat masa sekarang tiada cadangan lagi untuk buka akaun’

Mereka hampa. Hampir keseluruhan pelajar-pelajar saya punya akaun facebook, di sekolah sungai pelek juga begitu.

Bila sahabat saya dari Rusia berkunjung ke rumah ketika ramadhan lepas, isu facebook juga yang menjadi perkara pokok.

Aqilah, kawan-kawan mrsm kita dulu semua sibuk tanya aku, pasai apa hang tak buat facebook, susah depa nak contact’ adu teman baik saya dengan loghat penangnya. Saya diam sahaja.

Bila semua orang ada facebook, saya rasa saya tiada keperluan lagi menggunakannnya.

Lebih mengejutkan lagi, bila dikhabarkan oleh teman-teman rapat apabila nama saya juga menjadi bualan di facebook. Tiada akaun pun, nama saya masuk juga dalam laman facebook. Jadi tidak perlu bersusah payah lagi saya buka akaun.

Benar, medium facebook terbaik untuk berhubung semula dengan teman-teman saya. Jika dihimpunkan sedari sekolah menengah, matrik, university, tambah lagi bekas-bekas pelajar saya, sayang juga saya terputus hubungan dengan mereka.

Bila melihat figura-figura utama Negara menggunakan facebook untuk medan dakwah dan kelancaran kerja, kadang-kadang saya juga teruja untuk memiliki satu akauan.

Tapi jika hanya bersandarkan beberapa alasan seperti disenaraikan, ianya belum cukup kuat untuk individu seperti saya menggunakan akaun facebook. Cukuplah bagi saya dengan medium telefon, email, sms dan juga blog yang sedia ada. Lebih dekat dihati. (Ramai juga yang tidak setuju)

Saya pasti kalian lebih maklum mengenai facebook. Yang menggunakan lebih tahu kelebihannya daripada yang tiada langsung.

Namun, setakat hari ini, jika ditanya saya ada FACEBOOK atau tidak.

Jawapan saya masih lagi sama.

Saya tiada FACEBOOK.🙂

2 thoughts on “Saya perlu Facebook?

  1. my dear fwen..
    miss u a lot actually..
    saya setuju dengan awk..
    sy kan sokmo janji..
    sy sentiasa di sisi awak…
    I know u really miss me right?
    After konvo, insyaAllah saya akan menetap di Kelantan..
    sama kita bergerak kerja deh..
    Tunggu kepulangannya sy..
    Buat anakanda bonda y baru, nnti bonda pg ziarah (^_^)

  2. ASssalamuaikum
    sihat ke aqilah?
    niat dihati ingin tutup akaun..memandangkan…rakan ofis cakap…mllui fb..byk y blh di observe..fikir….lbh2 lg isu remaja..hurmm…sarat kt hati hampir2 delete…

Leave a Reply

