Permata hati, Fatimah Nur Fitrah

Bismillahirrahmanirrahim

‘Nis, balik terus rumah lepas sekolah, mak dan abah dah bertolak ke kl’ , sempat saya tangkap maksud kak ngah ketika menerima panggilan telefon daripadanya.

Mungkin sudah tiba masa.

‘mak, nanti pesan pada abah, drive elok-elok, sampai kl nanti mesej’, itu sahaja pesanan yang sempat saya sampaikan pada bonda tercinta melalui panggilan telefon.

Tidak sanggup saya panjangkan perbualan. Ada sendu di hujungnya, saya tahu bonda yang paling risau.

‘kita sama-sama doa kak yoe selamat, Dr kata perlu operation segera, fetal distress, dah masuk labour room’ penerangan bonda sudah cukup jelas untuk saya cerna.

Sejarah sekali lagi berulang.

Pengalaman, kedua kekanda saya sebelumnya memungkinkan kekanda saya yang ketiga mengalami pengalaman yang sama. Mahu tidak mahu bagi menyelamatkan ‘buah hati’ tercinta, kekanda saya perlu menjalani operation. Caesarean delivery.

Bukan mudah menjadi seorang ibu, itu juga yang saya belajar dari kekanda-kekanda saya. Untungnya punya kekanda-kekanda yang tidak lokek berkongsi suka duka pengalaman sebagai panduan untuk kehidupan saya kelak.

Terasa sedikit kelebihan, mampu melihat sendiri sepanjang proses kehamilan ketiga-tiga kekanda saya. Teruk sekali ‘morning sickness’ yang dialami kadangkala menyebabkan mereka ditahan diwad. Belum lagi menceritakan saat-saat kelahiran, juga ditahan diwad sehingga berhari-hari.

Aduhai, perit jerih seorang ibu, itulah hakikatnya.

Dan sekarang, melihat mereka membesarkan anak-anak juga bukan kerja yang mudah. Cabarannya lagi hebat. Proses ‘memanusia’kan manusia. Membentuk supaya menjadi insan yang soleh dan solehah.

Tepat jam 3.48petang.  24.9.2010.sekali lagi mesej diterima

‘alhamdullilah, kak yoe selamat, baby girl 3.4kg’

Bertambah lagi ahli baru dalam keluarga saya. Syukur, kami semua menerima orang baru dengan kedatangan syawal ini.

Fatimah Nur Fitrah Binti Mohd Anuar


Seindah dan sehebat namanya. Moga membesar menjadi permata ayah bonda.  Ameen, insya-allah.

p/s: mak long, mak ngah, mak teh dan mak su teruja menunggu baby Fatimah pulang dari kuala lumpur. tidak ketinggalan, sofea, adam dan hawa sudah dapat kawan baru

Leave a Reply

