Saya dan maahad

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdullilah

Tirai persekolahan untuk penggal ke dua telah melabuhkan tirai. Maknanya, ada dua minggu cuti yang harus dimanfaatkan sepenuhnya. Seminggu sempena cuti persekolahan, seminggu lagi sempena cuti hari raya.

Pelajar-pelajar saya yang paling gembira, bila bertemu sempat bertegur sapa.

‘teacher, selamat hari raya, nanti jumpa lagi lepas cuti’ jelas tergambar keceriaan di hati masing-masing. Apatah lagi, ‘meraikan’ peperiksaan percubaan yang telahpun berlalu.

Sempat juga bertemu dengan bekas-bekas pelajar maahad yang pulang bercuti untuk memberikan perkongsian dengan adik-adik mereka. Kebanyakannya dari timur tengah dan hanya adik Fatimah sahaja dari Negara Europe. Jujurnya saya benar-benar kepingin untuk bertemu dengan adik Madihah, cuma terlalu padat jadualnya, belum sempat lagi berkunjung ke bumi maahad.

Satu perkara yang paling menarik antara yang saya tidak dapat lupa, apabila menjaga peperiksaan percubaan PMRU untuk tingkatan 2 ialah bagi subjek KHAT.

Kalian tahu apa itu KHAT?

Menariknya, pertama seingat saya tidak pernah belajar KHAT dan menduduki peperiksaan secara formal.

Yang kedua, berbeda dengan subjek-subjek lain, mengikut pemerhatian saya subjek KHAT yang paling lama walaupun sebenarnya soalannya pendek-pendek sahaja.

Yang ketiga, subjek inilah paling ramai pelajar meminta kertas tambahan sehingga tidak menang tangan.

Dan yang paling penting, saya KAGUM dengan pelajar-pelajar saya yang pandai menulis KHAT dengan cukup cantik dan kemas. Menggunakan kertas A4, pen dan pensil KHAT serta segala kemahiran yang dipelajari saya kira mereka berjaya menterjemahkan jawapan dengan cukup baik. Saya CEMBURU dengan mereka sebenarnya biarpun usia baru sahaja 14 tahun dapat menulis khat, mereka menguasai seni tulisan yang jarang sekali digunakan di zaman sekarang.

Saya dan maahad

Hampir genap 3 bulan saya mengajar di sekolah maahad. Dan saya semakin faham bagaimana sekolah ini mampu melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang daripada aspek akademik dan sakhsiyahnya. Merekalah generasi ibu-ibu muslim pada masa akan datang yang dididik sedari sekolah lagi. Bukan calang-calang ilmu yang dipelajari, dan ilmu-ilmu mereka itulah yang tidak dapat dipelajari di sekolah-sekolah biasa.

Pelajar-pelajar di hadapan saya bukan hanya mendapat keputusan 10A,12A namun sebenarnya kebanyakan mereka mendapat keputusan 23A bagi semua subjek yang diambil.

Kenangan lalu masih segar, pabila tawaran daripada tiga buah sekolah yang berbeza sampai sebaik sahaja keputusan UPSR diumumkan, menyebabkan saya berada dalam dilema. Antara sekolah berasrama penuh (SBP), sekolah bestari (sekolah agama) dan juga tidak ketinggalan sekolah maahad. Keputusan harus dibuat, akhirnya saya menolak untuk belajar di tempat yang saya mengajar sekarang.

Namun alhamdullilah, ‘jodoh’ dengan sekolah maahad ini masih kuat. Terima kasih buat sahabat saya mawar mas yang bertindak sebagai ‘orang tengah’. Biarpun saya tidak berpeluang belajar lagi di sekolah ini, namun kesempatan untuk mengajar di sini sememangnya satu pengalaman yang cukup berharga.

Benarlah, maahad bukan sahaja tempat saya mengajar tetapi juga belajar. Moga-moga dengan sedikit lagi masa berbaki, mampu dimanfaatkan dengan sepenuhnya di bumi maahad ini.

Leave a Reply

