Harapan kasih buatmu anak

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdullilah

Terasa sekian lama saya membiarkan blog guruohguru ini terbiar tanpa pengisian. Silap diri. Sering juga saya ditegur tidak istiqamah dalam penulisan.

Lebih senang masa saya dimanfaatkan dengan membaca beberapa buah buku sempena menyambut kedatangan ramadhan yang bakal kunjung tiba, insya-allah,peluang untuk kita merebut hikmah disamping mencari redhaNYA. Bila difikirkan saya punya seribu alasan untuk tidak menulis, namun saya gagahkan jua untuk mencari secebis waktu.

Dan apabila mengajar di sekolah, terasa lebih banyak hak-hak yang saya perlu saya lunaskan untuk pelajar-pelajar tercinta.

Hari ini saya ingin berbicara berkenaan dengan harapan ibu ayah.

Melihat wajah ayah ibu yang menghantar anak-anak ke sekolah setiap hari, dapat saya rasakan sebuah debaran seorang ayah ibu. Semuanya terkandung sebuah harapan.

Seorang ayah atau ibu melihat anak-anaknya membesar dengan penuh debaran. Berdebar kerana dua kemungkinan, adakah anak itu membersar menjadi anak soleh dan solehah atau anak itu membesar menjadi anak derhaka.

Disaat tatkala si anak melangkah keluar, ibu dan ayah memberi sebuah ciuman, di dahi dan kedua belah pipi.  Keberkatan menitip ilmu serta doa ayah ibu sentiasa diharapkan.  Adakah anak-anak mengerti perasaan ini?

Ayah dan ibu ingin menasihati anak agar menjadi apa yang diinginkan. Tetapi kekadang mulut ibu dan ayah membisu seribu bahasa. Perkataan tidak terluah, mungkin kerana gugup, gementar, menjaga hati, kasihan, geram atau seribu satu macam perasaan. Semuanya ingin dijaga, demi kasih sayang terhadap anak tercinta.

Ketika berjalan ke sekolah, seringkali ayah ibu pasakkan niat dan ingatkan anak supaya tujuanmu hanya satu, buat menuntut ilmu bekalan masa depanmu.

Aduhai anak, jangan sekali dileburkan harapan ini.

Hari ini kita masih mampu untuk menikmati kasih sayang ibu dan ayah.

Bagaimana esok, lusa dan hari-hari yang mendatang?

Di kedua telinga ini mungkin kita tidak akan mendengar lagi harapan doa ayah ibu.

Tatkala sakaratulmaut menjenguk tiba.

Moga dirimu anak menjadi intan buat masyarakatmu.

Dicampak ke gurun menjadi oasis, menjadi singgahan si musafir menakung air, daripada mentari dan ribut pasir. Ameen.

2 thoughts on “Harapan kasih buatmu anak

  1. along berpeluang 2 kali je utk hantar sofea ke sekolah…tapi alahai…dia buat drama swasta la pulak kat sekolah, tak nak masuk kelas…kalau org lain hantar ok je…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s