Remaja : Bataskan pergaulanmu

‘Cikgu, saya banyak dosa, cikgu tolong saya’, esakan pelajar saya masih segar kedengaran. Kedap sekali pelukannya. Saya biarkan sahaja. Saya yakin luka lama itu berdarah kembali.  Bila program yang bersifat muhasabah diadakan, disentuh qalbunya,  pelajar-pelajar saya terkesan. Cukup kuat pegangan mereka apabila bersalam dengan kami guru-guru.

Saya tahu pelajar saya ini ibu muda. Bukan dipinta. Tetapi kesan dosa silam itu tidak mungkin padam bila setiap kali dia menatap wajah anak kecil tanpa ayah yang dilahirkan.

Saya tutup lembaran akhbar yang dibaca hari ini apabila pasangan muda 15 tahun dan 17 tahun didakwa membuang bayi mereka. Teringat pula pelajar saya di Sungai Pelek.

‘Saya dulu tak tahu solat cikgu, ibu ayah dah berpisah, saya kawan dengan ramai orang’, hati saya juga sarat diruntun pilu. Tatkala menginjak ke usia remaja, mereka masih tidak tahu sembahyang, puasa, dosa pahala. Di sekolah, fenomena biasa yang sering dilihat apabila lelaki perempuan bukan muhrim bertepuk tampar. Mereka mengaku tidak tahu batasannya pergaulan lelaki perempuan. Sukar, ini yang reality dihadapan saya, yang dibelakang belum diketahui tahap pengetahuaannya bagaimana.

Pendidikan mengenai batasan pergaulan lelaki dan perempuan penting.

Kita selalunya memandang hina kepada mereka yang mengandungkan anak luar nikah tetapi kita tidak pernah memandang hina kepada anak-anak muda yang bergaul bebas antara lelaki dan perempuan. Padahal pergaulan bebas inilah punca sebenar kepada masalah buang bayi ini. Kita tidak pernah melarang dan mencaci anak-anak muda kita yang bergaul bebas antara lelaki dan perempuan. Di dalam Quran, Tuhan bukan sahaja melarang perbuatan zina tetapi perkara-perkara yang mendekatkan kepada zina juga turut dilarang.

Pergaulan bebas lelaki perempuan itu adalah satu perkara yang mendekatkan kepada zina yang sepatutnya anggota masyarakat membenci dan membenterasnya secara bersungguh-sungguh. Kalau di zaman dulu terutamanya di kampung-kampung, seorang wanita berjalan seiring dengan seorang lelaki tanpa ada orang ketiga boleh dianggap salah dan dilarang, tetapi zaman sekarang kalau lelaki dan wanita berjalan berpimpin tangan atau berjalan sambil berpelukan sudah menjadi perkara biasa kepada kita.

Zaman dulu kalau ada perempuan yang melahirkan anak luar nikah memanglah wajar mereka menerima penghinaan kerana perkara-perkara yang medekatkan kepada zina itu memang dilarang dan dibenci oleh masyarakat di masa itu. Tetapi di masa ini apakah wajarnya kita untuk menghina perempuan yang melahirkan anak luar nikah ini sedangkan perkara yang mendekatkan kepada zina seperti pergaulan bebas ini kita biarkan tanpa kutukan.

Aduhai remaja, bataskan pergaulan kalian, moga tiada sesalan dikemudiannya.

Leave a Reply

