Rancangan Adik-adikku, transformasi baru

Bismillahirrahmanirrahim

ALHAMDULILLAH

Seronok melihat rancangan baru terbitan JAKIM ‘Adik-adikku’, saya pula yang rasa bersemangat dengan adik-adik ini. Melihat mereka beraksi dipentas, bernasyid, berpidato, bersyair,bertarannum, menggamit semula mengimbau memori saya ketika berada di bangku sekolah rendah. Usia mereka masih muda dalam sekitar 10-13 tahun. Masa-masa inilah penting untuk potensi mereka terus digilap.

Tahniah dan syabas buat JAKIM kerana cukup berani membuat satu lagi rancangan realiti TV terbaru berkonsepkan hiburan dan pendidikan. Cukup cantik pentas dan platform yang disediakan untuk melahirkan penda’ei-penda’ei muda. Inilah transformasi yang kita perlukan berbanding dengan rancangan ‘Idola Kecil’ yang bersifat akademi fantasia versi dewasa.

peserta favourite saya sekeluarga, qayyum dari kelantan. biarpun rabun penglihatan, tetapi penyampaiannya cukup terkesan. mendapat naib johan.

Secara peribadi, saya lebih berminat untuk melihat rancangan reality kanak-kanak berbanding dewasa, lebih jujur penceritaannya. Tetapi tidak bermakna saya tidak mengikuti rancangan-rancangan reality yang sedia ada. Penting selaku penda’ei mengikuti perkembangan semasa. Apatah lagi saya juga perlu tahu lagu-lagu popular yang dinyanyikan anak-anak pelajar saya. Kadang-kadang pening, perlu banyak update untuk menarik minat pelajar. Dalam kelas juga perlu kreatif.

‘Adik-adikku, insyaALLAH boleh’ , anak-anak saudara saya akan menyanyi lagu tema rancangan ini setiap kali iklan berkenaanya disiarkan.

Rancangan ini sebenarnya membantu melahirkan karisma kepimpinan dan kebolehan kanak – kanak menjadi pemimpin masa hadapan. Saya optimis, langkah pertama ini penting untuk memberi kesedaran pada ibu bapa juga tentang kepentingan mendidik anak-anak dengan pendidikan yang betul.

Terpegun dengan gaya bersahaja adik-adik yang menjadi peserta. MasyaALLAH, hebat bakat mereka. Jika saya diberi kerusi sebagai hakim, mesti semuanya saya akan jadikan juara. Setiapnya punya kebolehan dan karisma tersendiri. Konsep pertandingan yang berunsurkan pidato diselitkan dengan unsure-unsur tarannum, nasyid, syair, bukan semua mampu untuk melakukannya.

Bukan semua penda’ei punya ‘daya sampai’ yang menyampaikan.

Lazimnya  pidato seringkali berfungsi memberitahu.

Jarang sekali pidato yang melahirkan rasa ‘mahu’ kepada audiens dan sekaligus mencetuskan rasa ‘mampu’.

Peserta-peserta ini telah dilatih sebaiknya oleh murabbi mereka. Daripada adik-adik ini juga tidak mustahil merekalah yang bakal menggantikan penda’ei-penda’ei yang sedia ada. Teknik bercerita sememangnya teknik yang mampu untuk ‘menyihir’ para pendengar.

Saya tiada peluang untuk mendalami semua yang telah dialami adik-adik peserta. Kalau dahulunya saya masih ingat lagi, jika masuk pertandingan bercerita skrip-skripnya hanya saya akan ambil dalam buku-buku cerita kegemaran saya.

Lebih ironi, saya menghafalnya ketika bermain dengan rakan-rakan sebaya, pulang jalan kaki dari sekolah. Kostumnya bonda yang siapkan, jika ‘props’ saya mesti minta bantuan kakak-kakak  untuk disediakan. Merekalah antara figura-figura yang melatih saya secara tidak langsung selain daripada setiap hari saya perlu perdengarkan cerita di depan ustazah-ustazah di sekolah. Bersiap siaga untuk dikritik persis akademi fantasia. Tetapi alhamdullilah, pencapaian yang paling manis apabila muncul johan bercerita peringkat negeri Kelantan. Itu zaman yang saya lalui dan tinggalkan sejak sekian lama.

Tetapi kini, seorang penda’ei itu juga perlu lengkap dengan setiap ilmu untuk penyampaian yang lebih berkesan dan dekat dengan hati dan jiwa  para pendengar. Nak jadi penda’ei paling kurang perlu menguasi ilmu yang pelbagai. Moga-moga selepas ini rancangan seperti ini akan terus diadakan, mungkin bukan untuk saya tetapi untuk generasi pelapis penda’ei muda pada masa akan datang. InsyaALLAH.

P/s : siapa sangka mungkin dalam siri ‘adik-adikku’ yang akan datang, anak-anak saya pula yang masuk. : ). Kakak-kakak saya sibuk menghakimi peserta rancangan daripada rumah.

3 thoughts on “Rancangan Adik-adikku, transformasi baru

  1. Teringat zaman saya muda2 dulu..
    zaman ke peringkat daerah dlm bercerita..
    jg slalu kena berpidato dan bersyarah..
    tp dah terlalu lama bersara..
    dan akan bersara selama2nya (^_^)

  2. Adik Qayyim memang best,serba boleh…….jiwa berdikari .taniah teruskan .
    tv9-make the different.

Leave a Reply

