Ada apa dengan jawatan?

Bismillahirrahmanirrahim

ALHAMDULLILAH

“Permohonan mengikuti kursus kepimpinan mahasiswa 2009”

Saya cermati notis yang baru dinaikkan oleh JHEPA. Saya yakin masanya kian hampir. Mungkin kali ini juga konsep 3 kem sebagai pra syarat untuk menjadi mpp akan terus digunakan. Perlu persiapkan diri dari segi spiritual dan mental sebaiknya.
Seharusnya mengikut AUKU, tarikh perkhidmatan saya sebagai mpp upsi 08/09 telah sampai ke penghujung pada tanggal 8.11.2009. Genap setahun saya memakai baju amanah sebagai mpp, dan seharusnya ianya digantikan dengan pemilik yang baru.

kepimpinan

Mengimbau saat-saat menyertai kursus kepimpinan mahasiswa sebagai syarat kelayakan awal untuk menjadi mpp sememangnya ianya merupakan satu coretan peristiwa yang akan terus segar dalam lipatan sejarah hidup saya. Tidak putus-putus istikharah yang dibuat dalam menetapkan hati bagi meneruskan keputusan untuk bertanding sebagai bakal mpp. Dan akhirnya, saya bulatkan tekad, dengan bersandarkan padaNYA, saya tahu keputusan ini juga bakal meletakkan saya ke dalam pahit manis, suka duka sebenar sebagai pemimpin mahasiswa.

Tertanya-tanya pada diri, apakah ertinya saya memegang jawatan? Kini saya yakin saya hampiri jawapannya. Berjawatan tinggi adalah anugerah ALLAH. Ia juga satu tanggungjawab. Satu amanah besar daripada ALLAH. Bukankah rezeki dan ajal maut di tangan ALLAH. Mungkin benar kita adalah manusia bijak, pandai, berdisplin, gigih berusaha dan berhak mendapat jawatan-jawatan yang disandang.

Bagaimanapun, kita sering kali lupa, hakikat sebenar, ia hanya dapat disempurnakan dengan izin ALLAH. Inilah motivasi utama kenapa mereka yang berjawatan tinggi perlu melihat jawatan tersebut dalam konteks hubungan hamba dengan Pencipta. Jelas, ALLAH boleh memberi kerajaan kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Malah Dia boleh menariknya kembali pada bila-bila masa sahaja.

Saya merasai kemanisannya saat-saat mengadu kepadaNYA, disaat diri ini tidak mampu untuk menangggung amanah hampir 14000 mahasiswa/i upsi yang menuntut hak-hak mereka untuk ditunaikan. Benar, berjawatan tinggi ternyata lebih mudah bagi menghampirkan diri kita kepada ALLAH. Dalam konteks yang lain, sebagai pemimpin, perlu bertindak dalam memperjuangkan hak-hak mahasiswa sebaiknya biarpun kadang-kala berjaya mahupun gagal. ALLAH suka mereka yang berusaha dan sentiasa berani menyatakan kebenaran. Ketika ini, kebergantungan kepadaNYA juga menjadi sandaran utama. Belum lagi menceritakan saat-saat ketika menghadapi fitnah yang tidak pernah surut sepanjang memegang amanah ini. Sebagai pemimpin, perlu bersedia dengan keadaan –keadaan ini. Berkali-kali saya membaca firman ALLAH buat peringatan diri,

“Dan ketika Tuhan mengatakan kepada malaikat, ‘Aku menempatkan khalifah di bumi’. Kata malaikat, ‘Mengapa Engkau menempatkan di muka bumi orang yang akan membuat bencana disitu dan menumpahkan darah, sedangkan kami tasbih memuji Engkau dan mensucikan (memuliakan) Engkau’. Tuhan menjawab. ‘Sesungguhnya aku lebih tahu apa yang tidak kamu ketahui’”.

(Surah al-Baqarah, ayat 30)

Benar, pemimpin mahasiswa bukannya tugas yang mudah. Begitu tingginya amanah dan harapan ALLAH letakkan kepada mereka yang berjawatan tinggi dan menjadi pemimpin mahasiswa. Allahurrabi, adakah saya telah menunaikan hak-hakNYA sebaiknya?

Kepada adik-adik yang akan meneruskan kepimpinan mpp selepas ini, persiapkan diri sepenuhnya. Siapa lagi kalau bukan anda untuk menyambung amanah seterusnya.

4 thoughts on “Ada apa dengan jawatan?

  1. nk download novelnya..masuk le kat blog nie..hehehe..mntk izin jgk sb sy dh linkkan posting awk “preview movie ketika cinta bertasbih” ke blog sya..hehehe

Leave a Reply

