Travelog seorang mahasiswa

Bismillahirrahmanirrahim

ALHAMDULLILAH

Usai peperiksaan saya untuk semester ini, maka usai sudah kertas terakhir yang perlu dijawab di upsi bagi menyiapkan ijazah saya yang pertama. Alhamdullilah, di celah-celah peperiksaan juga, pelbagai perkara berlaku, ada yang lupa untuk menghadiri exam, ada juga yang mengalami kemalangan malah ada juga kes dalam pantang. Allahurrabi, moga-moga semuanya dalam keadaan baik.

redha illahi
Sepanjang berada di upsi, maka banyak sekali perjalanan, kisah suka duka yang boleh dijadikan suri tauladan. Hakikat hidup sebagai mahasiswa yang masanya punya 24 jam seperti orang lain, namun tanggungjawabnya melebihi masa yang ada bukannya sesuatu yang mudah. Masih segar dalam ingatan, tatkala hati berbolak untuk meneruskan pengajian di upsi, namun digagahkan jua kaki bagi bergelar seorang pendidik. Demikian jua diserahkan segala-galanya kepada ALLAH yang Maha Mengetahui dalam setiap perjalanan hidup hambaNYA.

Saya yakin, ramai yang sudah mengenali diri ini, tetapi tidak ramai yang mengetahui kisah serta pengalaman suka duka yang boleh diambil dalam menjadi pengajaran. Yang baik dijadikan teladan dan yang tidak baik jadikan sempadan. Penubuhan blog ini juga sedikit sebanyak memberi peluang kepada saya dalam melakarkan perjalanan seorang mahasiswa. Apatah lagi selepas ini, saya bakal mencipta satu lagi sejarah dalam diri untuk memulakan rentak sebagai bakal pendidik ketika alam praktikal kelak. Semoga ilmu yang ada mampu dimanfaatkan sebaiknya.

Pada hari ini saya tetap bersyukur. Walaupun saya bukan orang yang terkaya, namun saya bukanlah orang termiskin. Walaupun saya bukan orang yang paling berjaya, namun saya bukan orang yang paling gagal. Walaupun saya bukan orang yang termulia, namun saya bukan yang paling hina. Walaupun saya bukan orang yang paling pandai, namun saya bukan orang yang paling jahil. Walaupun saya bukan pemimpin yang paling hebat, namun saya bukan pemimpin yang paling corot. Walaupun saya bukan orang yang paling kuat, namun saya bukanlah yang paling lemah. Walaupun saya bukan hamba ALLAH yang paling terkenal, namun saya bukanlah seorang individu yang dilupakan. Dengan keberkatan dan rahmat-NYA, begitulah saya pada hari ini. Syukur ya ALLAH.

Dalam meneruskan pahit getir dalam berpencak sebagai mahasiswa, diuji dengan pelbagai perkara, bonda sentiasa menjadi penyejuk dihati. Bonda sentiasa menasihatkan saya supaya bersabar dalam menghadapi segala cubaan. Segala doanya menjadi kekuatan untuk saya teruskan. Berdebat, berorganisasi, terlibat dengan pilihanraya, keberjayaan dalam pelajaran, dan segala yang dilakukakan dalam hidup ini berkat doa bonda ayahanda. Ketahuilah, doa seorang ibu untuk anaknya, merupakan doa yang dimakbul oleh ALLAH. Oleh kerana itu, bagi yang masih punya ibu bapa dan juga yang sudah pergi meninggalkan kita, jangan sesekali kita lupa untuk mendoakan mereka. Mereka yang bersusah payah membesarkan kita setiap saat sehingga saat ini. Tidak adil baginya mendapat doa daripada anaknya setahun sekali sahaja.

Moga-moga titik perjalanan saya tidak berhenti disini, dan akan terus mengorak langkah demi mencapai mardhatillah.

‘Kepada ALLAH swt aku mohon keampunan, dengan harapan agar ALLAH swt tidak menentukan hukuman buruk untukku dalam meniti saki baki hidupku dan semoga ALLAH swt dapat terus mengurniakan kepadaku sifat tabah dan sabar dalam menghadapi ujiannya’ amen ya rabb.

6 thoughts on “Travelog seorang mahasiswa

  1. Salam ziarah…

    Cik qq akan gi jauh dah pas ni, mga keredhaan sentiasa buat cik qq.. Rindu atas kebersamaan mendepani mehnah.. Sayang awk cik qq.. Doakn buat yang akan d tglkan d cni…

Leave a Reply

