Menulis semula

Bismillahirrahmanirrahim

ALHAMDULLILAH

Agak lama juga saya mem’beku’kan penulisan di blog sehingga ter’lewat’ untuk merespon isu-isu yang berlaku disekeliling. Jujurnya saya cuba memberi tumpuan kepada beberapa perkara yang perlu diutamakan, apatah lagi tinggal beberapa minggu berbaki sebelum mahasiswa/i menduduki peperiksaan akhir.

Syukur, penghantaran thesis untuk first reader dan second reader telah dilakukan. Hakikatnya penulisan thesis memerlukan kesabaran dan ketekunan yang tinggi. Terima kasih kepada Dr azlan selaku supervisor saya yang amat-amat membantu dalam memberi tunjuk ajar yang tidak pernah jemu, dan juga puan shida selaku penyelia saya yang kedua tidak pernah lokek menerima dan membetulkan penulisan saya.

Beberapa perkara yang berlaku di sekeliling akhir-akhir ini sedikit sebanyak menuntut saya berjumpa dengan beberapa figura penting bagi menyelesaikan masalah. Selesai isu posting, timbul permasalahan sistem pendaftaran yang berformat baru, draf peperiksaan dan juga penempatan praktikum.

Isu akademik

Sedikit ulasan mengenai sistem pendaftaran yang memerlukan mahasiswa/i menyusun sendiri jadual kuliah. Ada baik buruknya sistem ini diperkenalkan. Masih punya banyak perkara yang boleh diberi perhatian sebagai penambahbaikan kelak. Isunya, subjek tidak cukup, bertindih dengan major dan minor, subjek tidak ditawarkan, semuanya saya telah majukan kebahagian akademik. Sesetengah perkara berjaya diselesaikan dan juga sesetengahnya memakan masa untuk diselesaikan. Mengenai pelajar DPAKK yang tidak mendapat draf peperiksaan, saya mohon adik-adik bersabar kerana bahagian peperiksaan berjanji akan mengeluarkan draf untuk adik-adik selewat-lewatnya hari rabu ini. Bagi mahasiswa/i akhir sudah tentu penempatan untuk praktikum telahpun diketahui. Bagi mahasiswa/i yang ingin mengubah sekolah, saya sarankan anda berurusan terus dengan penyelaras praktikum dan juga unit latihan mengajar.

Belum terlambat saya mengucapkan jutaan tahniah kepada senior-senior keluaran anak kandung suluh budiman yang telah ditawarkan penempatan ke sekolah-sekolah. Tugas dan cabaran anda baru bermula. Saya yakin, segala ilmu yang telah diperolehi sepanjang menuntut di bumi UPSI mampu diaplikasikan dengan baik dalam medan sebenar di sekolah.

DSC00454

Ihsan gambar dari blog saudara zul 🙂

Kemeriahan syawal dirasai biarpun syawal sudah melabuhkan tirainya. Saya mohon maaf atas jemputan-jemputan yang gagal untuk saya penuhi dek kerana perlu mengutamakan perkara yang lebih penting dan juga terima kasih di atas penganjuran jamuan akhir rakan surau ar-rashidin yang meraikan kami selaku senior-senior. Perasaan saya berbaur sedih dan gembira. Sedih kerana bakal meninggalkan adik-adik. Gembira kerana surau ar-rashidin telah punya pelapis-pelapis yang baik. Tahniah untuk kalian.

Saya berusaha untuk memberi pengisian yang terbaik kepada pembaca blog yang budiman sekalian, semoga usaha sedikit yang dilakukan mendapat redha ALLAH sekaligus menjadi nilai ganjaran di akhirat nanti. ameen.

2 thoughts on “Menulis semula

  1. Salam..huh, da lama bukak2 blog, xd yg ter update..alhamdulillah, akhirnya terisi juga..hehe..nampak gumbira menulis d KLia..rupanya ad hikmah sahabatku pulang ke kampung guna udara..he
    k…Selamat Bertugas (selaku org penting…)

Leave a Reply

