Selamat Hari Lahir, Adam Sidqi

Bismillahirrahmanirrahim

ALHAMDULLILLAH

Sudah sekian lama saya ingin mencoretkan sesuatu mengenai anakanda tercinta. Dan hampir sebulan lebih saya tertangguh untuk berbicara mengenainya. Bukan bermakna melupakan kehadirannya, cuma mencari masa dan ketika yang sesuai. Sungguh, mak teh rindu pada adam.

dsc002872

Tanggal 10 Januari 2007

“Mak, bagaimana angah?” saya menelefon bonda.

“ALHAMDULLILAH, anak lelaki, caesarean, doakan kedua-duanya selamat” respon bonda.

Syukur ya ALLAH, sudah lama kami sekeluarga menantikan kehadiran seorang adam bagi menambah kegembiraan dan penyambung generasi keluarga kami.

Usianya sudah menjangkau dua tahun. Selamat Hari Lahir buat anakanda Muhammad Adam Sidqi.

Masih segar dalam ingatan bagaimana kesukaran kakak  mengandungkan dia. Morning sickness yang berterusan hampir 3 bulan lebih, hospital bagaikan menjadi rumah yang kedua.  Sukarnya seorang ibu mengandungkan seorang anak. Di pertengahan kehamilan juga, kakak ditahan di wad kerana bayi dalam kandungan tidak bergerak.  Itulah cinta tanpa syarat seorang ibu untuk anaknya. Segalanya telah berlalu.

Sesungguhnya dia hadir memberi sinar kebahagian seisi keluarga kami. Keletahnya bisa mencuit sesiapa sahaja yang baru mengenalinya. Jalannya tidak pernah perlahan. Bibirnya sentiasa mengungkapkan perkataan-perkataan baru.

‘Adam cibuk, adam cibuk’

‘Jut adam’

‘Mana tamus adam’

‘Adam nak jadi anak yang soleh’

Itulah bait-bait bicara seorang anak kecil.  Saya yakin Adam memahami keadaan ummi dan abahnya yang berjauhan dek kerana komitmen yang berbeza.  Doa mak teh, “Ya ALLAH, jadikanlah anak ini sebagai anak yang soleh, yang cemerlang di dunia dan akhirat” ameen

Selamat Hari Lahir yang kedua buat  Muhammad Adam Sidqi.

Orang bertanya kepada Ayah Imam Syafie tentang bagaimana boleh mendapat Imam Syafie yang faqih dan bijak sejak dari zaman mudanya lagi. Apa rahsianya? Jawab Ayah Imam Syafie ” Aku mendidik Syafie sejak aku belum berkahwin lagi (bermula semasa memilih calon Isteri – Ibu kepada Syafie) “

p/s : Keluarga kami bakal menyambut bayi yang ketiga, insyaALLAH.

Doa buat ayahanda dan bonda,

“Ya Allah, ampunkanlah dosaku, ampunkan dosa ibu bapaku dan rahmatilah mereka dengan kasih sayang-Mu, sebagaimana mereka menyayangiku ketika diriku masih kecil”.

Salam sayang anakanda buat bonda dan ayahanda yang mengasihiku tanpa kasih sayang yang berbelah bagi. Ameen.Ya Allah, aku lemah, aku banyak dosa. Aku suka mengeluh, aku kerap lalai dan alpa. Ampunkanlah aku ya Allah. Ampunkan diriku dengan pengampunan oleh sifat-Mu yang Maha Pengampun, Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Ampun dan kasihanilah aku, mudah-mudahan tanpa banyak hisab, tanpa banyak syarat, sebagaimana ibu bapaku memaafkan aku tanpa syarat, mengasihiku tanpa mengharapkan balasan. ameen.

One thought on “Selamat Hari Lahir, Adam Sidqi

Leave a Reply

