Kes Ragut mutakhir ini

Bismilahhirahmanirrahim

ALHAMDULLILAH.

Dalam kesibukan kita untuk mengulangkaji pelajaran, suka saya memberi sedikit memberi peringatan kepada mahasiswa-mahasiswi UPSI yang berkenderaan dan melalui kawasan di hadapan Dusun Bay (kedai makan yang berdekatan dengan kolej harun aminurrashid dan menghala ke kampus). 

Saya menerima beberapa laporan yang menyatakan terdapat kes mahasiswi UPSI yang berkenderaan terutamanya bermotosikal diragut beg kuliahnya yang mengandungi segala maklumat penting  apabila melalui kawasan di hadapan dusun bay. Sedikit sebanyak hal ini menjejaskan penunggang motosikal terutamanya mahasiswi untuk melalui kawasan tersebut.  Sepanjang saya berada di UPSI, telah beberapa kali kes ini dimasukkan dalam pemantauan pihak berkuasa di sekitar Tanjung Malim. Dan hasil akhirnya, kejadian ini masih lagi berlaku.

Saya sempat meminjam motosikal salah seorang rakan saya untuk merasai sendiri keadaan apabila berkenderaan berseorang di hadapan kawasan kejadian. Jujurnya saya menyatakan, beberapa langkah keselamatan harus diambil untuk mengelakkan kes ragut ini terus berlaku. Saya syorkan mengikut kesesuaian pelajar-pelajar di UPSI, tidak dapat tidak kita terpaksa menggunakan jalan tersebut memandangkan ianya satu-satunya jalan yang boleh menghubungkan kolej harun dengan kampus.

1) Mahasiswa/wi tidak digalakkan meletakkan beg kuliah di dalam bakul kenderaan, bagi mengelakkan senang diragut.

2) Silangkan beg kuliah atau handbag dibahu apabila berkenderaan.

3) Hendaklah berwasapada selalu, andai kita merasai seseorang yang mencurigakan mengekori kita, hendaklah segera menuju ke tempat lain.

4) Baca doa pendinding ketika keluar untuk perjalanan kerana semua yang berlaku tidak akan berlaku tanpa izin ALLAH

Ini merupakan beberapa langkah-langkah keselamatan selepas saya merujuk kepada beberapa artikel yang dikeluarkan kementerian dan disesuaikan dengan persekitaran UPSI.

InsyaALLAH, moga kita sama-sama mengambil peringatan dan sentiasa berwaspada walau dimana kita berada.

P/s : Jaga kad matrik. ic dan slip peperiksaaan untuk menduduki peperiksaan esok. Semoga kita semua mendapat kecemerlangan yang diinginkan.

Leave a Reply

