Fasa 1 :Kem kepimpinan bakal MPP

Bismillahirrahmanirrahim

Telah beberapa kali saya menangguhkan penulisan mengenai kem ini. Ketiadaan idea, masa dan tidak rasa ingin bercerita itu hadir di tengah-tengah kehangatan bulan Ramadhan. Kalau disingkap kembali sejarah di bulan Ramadhan, bermula daripada perang Badar sehinggalah kepada pembukaan Syam dan Mesir. Kejayaan manis pejuang Islam kebanyakannya dilakar pada bulan ramadhan yang mulia. Alangkah hebatnya mereka! Allah menjadi pembela kepada pejuang-pejuang yang bersih hatinya dan kukuh tautan tauhid kepada ALLAH S.W.T

Berbalik kepada kem kepimpinan yang saya sertai pada awalnya cukup berat untuk kaki melangkah pergi. Disebabkan masalah diri dan saya dapat rasakan ada amanah-amanah penting untuk saya tunaikan tatkala telah memilih untuk turut menyertai kem kepimpinan bakal MPP. ALHAMDULLILAH saya telah pun tamat dalam mengikuti fasa pertama kem untuk mereka yang bakal bertanding dalam pilihanraya kampus.

Kem dan saya

Suka saya menyentuh mengenai pengisian kem yang mana pada awalnya dirahsiakan tempat sebenar diadakan kem. Perjalanan yang dibawa oleh bas UPSI selama 5 minit merupakan catatan peribadi terpantas saya dalam mengikuti kem yang dianjurkan oleh pihak universiti. Teratak River View ibarat taman LOST WORLD disebabkan saya sendiri tidak mengetahui kewujudannya hanya beberapa minit daripada kampus dan sudah semestinya daripada kolej saya. Perjalanan menggunakan trak ala-ala “black maria” memberi pengalaman baru kepada saya dan rakan-rakan yang turut sama menyertai kem kepimpinan.

Beberapa fakta penting mengenai kem kepimpinan bagi bakal MPP yang telah diadakan:

1) kem ini sebenarnya menyenaraikan 70 orang calon untuk bertanding namun yang hadir hanya 57 orang peserta. 29 lelaki 28 perempuan.

2) kem ini diselenggarakan oleh pihak HEP UPSI yang mana fasilitator adalah di kalangan pengetua-pengetua kolej, pegawai-pegawai UPSI.

3) tentatif pengisian kem tidak diberikan kepada peserta namun dinyatakan daripada masa ke semasa oleh pihak fasilitator

4) kedudukan lokasi kem adalah di kawasan yang tiada line handset kecuali apabila berada di kedudukan yang amat tinggi barulah mempunyai liputan

5) para peserta pada awalnya diminta untuk menyerahkan handset

6) pengisian oleh pegawai pusat islam mengenai slot integriti, team building oleh pengetua-pengetua kolej, ujian personaliti, slot pidato merupakan rencah lazim bagi kursus kepimpinan

7) pengisian kerohanian yang bersepadu, solat jemaah bersama, qiamullail dan terawih

8) jungle trekking yang bermula jam 11 pagi hingga 3 petang di bulan ramadhan. Pengalaman yang menarik. Ya, ramadhan tidak menghalang kita daripada dorongan bekerja kerana ALLAH.

9) Makanan sahur dan berbuka yang begitu menyelerakan

10) Sesi refleksi yang menawarkan ketelusan dan keterbukaan untuk kedua-dua belah pihak membaiki kelemahan antara peserta dan fasilitator

11) Beberapa kali pihak penganjur mengingtakan kepada peserta hakikatnya kem dibuat bukan tujuan untuk mendoktrinkan para peserta atau membasuh peserta.

Penilaian saya terhadap kem

Jujurnya saya melihat ianya seperti kem-kem kepimpinan yang sering diikuti. Mungkin yang berbeza hanya daripada fasilitator yang mengendalikannya. Pengisian yang baik saya kira untuk bakal-bakal mereka yang bertanding dalam pilihanraya kampus. Ini merupakan satu bentuk persediaan bagi mereka yang bergelar pemimpin untuk menilai sejauh mana kesediaan mereka. Dan, saya sendiri tidak merasakan ianya salah satu bentuk doktrin oleh pihak universiti kepada peserta. Wahu’allam.

P/S : Fasa kedua menjanjikan kursus bina tatanegara untuk mereka yang bakal bertanding prk. (Ada lagi selepas ini fasa ketiga)

Leave a Reply

