Tomyam Kasih Sayang. :)

Sengaja saya menamakan post saya kali ini dengan tomyam kasih sayang.Hasil kesepaduan sahabat-sahabat saya memasak tomyam, menu yang telah lama kami rancang bersama. Fahamlah saya mengapa kita digalakkan mengadakan kenduri secara bergotong royong. Ianya merupakan salah satu wahana bagi mengikat hati-hati para pembuatnya.

“rasanya tak cukup garam” rungut sahabat saya.

“eh, takde lar, Cuma tak cukup masam” seorang lagi memberi pandangan.

Selepas bertungkus lumus membaiki semula rasanya alhamdullilah akhirnya kami akhirnya duduk makan dengan sepuas-puasnya. Biarpun tidak sesedap chef-chef ternama yang memasaknya, bagi saya itu bukan pokok pangkalnya. Baru saya sedar bahawasanya semua sahabat saya ada bakat terpendam yang mungkin hanya di’rendam’ sahaja selama ini. Hasil idea dan air tangan masing-masing yang menjadi rahsia kesedapan tomyam kasih sayang kami hari ini. Kami memilih untuk mengenakan tomyam dengan kue teaw. Mengikut keadaan semasa di tempat saya, harga semangkuk kue teaw tomyam adalah rm4.00. Purata kami hanya membelanjakan rm2.50 seorang untuk tomyam kasih sayang. Lihat! Betapa kami telah berjimat.

Terima kasih sahabat!

Tinggal di kolej sedikit sebanyak mengajar kita bagaimana untuk hidup berdikari. Mungkin selama ini di rumah kita disajikan dengan masakan ibu kita, tapi realitinya bukan selama-lamanya kita dapat menikmatinya. Rezeki pada hari ini akan dijadikan tenaga untuk saya menggunakan untuk belajar dan menguruskan diri. Mungkin lain kali saya boleh menulis bagaimana cara pembuatannya. Caranya mudah sahaja, panggil sahaja sahabat-sahabat anda memasak bersama!

2 thoughts on “Tomyam Kasih Sayang. :)

  1. Assalamulaikum…
    Em…sungguh sedap rasanya..
    nnT kt blh wat lg ye…
    Begitu la khidupan yg penuh dgn kasih…hari-hari yang kita lalui akan dipenuhi dgn kasih sayang, cinta antara sahabat..moga Allah mengeratkn ukhuwwah kita n mmbawa kita kpd satu mencapai satu matlamat……

Leave a Reply

