Exam dunia, matlamat kita dimana?

Assalamualaikum wbt 

Saya mulakan penulisan saya yang sudah lama ditinggalkan dengan cetusan idea dan sedikit perkongsian ilmu mengenai rutin yang sering kita lalui sepanjang bergelar pelajar. EXAM, peperiksaan ataupun imtihan merupakan salah satu bentuk assessment yang sering ditakuti oleh semua pelajar. Sana-sini terdengar rungutan dan kerisauan para pelajar mengenai kertas-kertas yang bakal diambil. Jujurnya, musim peperiksaan menjadikan saya lebih banyak berfikir. Mungkin dek kerana, banyak masa dihabiskan dengan mengulangkaji pelajaran secara total dan rasa bosan dengan situasi lazim yang dialami apabila menjelang musim peperiksaan.  Pesan pada diri,Perjuangan menuntut ilmu memerlukan keikhlasan, kesabaran dan kesungguhan. Kembali kepada matlamat kita belajar. Terdetik rasa takut dan gusar apabila saya mencari-cari jawapan untuk persoalan-persoalan yang terlintas dalam benak fikiran. Adakah diri ini belajar untuk lulus dalam peperiksaan atau menjawab di dalam exam sahaja? Jika itu tujuan saya, maka sia-sialah pengorbanan dan masa kerana tidak IKHLAS keraNYA. Na’uzubillah. Hati beristghfar panjang. Punya masa atau diri yang tiada usaha untuk muhasabah niat? saya berusaha memperbaiki diri dan meletakkan ALLAH sebagai matlamat tertinggi. 

 Maka, saya membuat kesimpulan, pilihannya telah ada. InsyaALLAH, saya berusaha menjadikan musim peperiksaan ini sebagai masa tarbiyah panjang yang diberikan oleh ALLAH kepada saya. Manfaatkan! Saya hanya bermain dengan kertas peperiksaan bukannya dengan senjata. Detik-detik masa ketika belajar adalah yang terbaik untuk dijadikan himpunan-himpunan pahala. Sama-sama kita berusaha! as a muslim, we have the responsibilities to do well in every single things in our life. Sama-sama kita berusaha mencari keradhaanNYA! INSYALLAH.  

Sesungguhnya solatku, ibadahku dan matiku kerana ALLAH.

Leave a Reply

